måndag 23 januari 2012

Från Vampyrer till Narnia

Som jag nämnt tidigare använder jag flitigt Storytel som en väg in i böckerna. Det är en utomordentlig tjänst och jag åker buss, spårvagn, promenerar, spelar dataspel, städar (när det händer), med böcker i öronen.


Efter att ha sett den ena Twilightfilmen under hösten blev jag nyfiken på hur det skulle gå för Bella och Edward så jag lyssnade i rask takt på både New Moon - När jag hör din röst och Så länge vi båda andas. Båda av Stephenie Meyer.
Jag förstår varför hennes böcker nått en stor publik. Det är lättsmält romantik med inslag av spänning. Det har varit bra avkoppling när jag inte orkat så mycket annat några dagar. 


Efter dessa vampyrhistorier lyssnade jag på Felicia Försvann av Felicia Feldt. En otäck historia om en barndom fylld av misshandel, alkohol, övergrepp och en trasig familj. Att det är Anna Wahlgrens ena dotter som skrivit boken kan ingen ha missat? Vad är sant och vad är fabel? Jag vet inte men boken är ett knytnävsslag. I korta kapitel framträder minnesbilder från en barndom som inte var vad den borde ha varit. 


Efter detta gick jag tillbaka in i fantasin och började lyssna på böckerna om Narnia av C.S. Lewis. De böckerna har följt mig hela livet. Det började med att min mamma läste de för mig medan jag satt och ritade, efter det har jag läst de flera gånger själv. Jag har en längre tid tänkt att läsa om dem men passar nu på att lyssan på dem istället.
De två första har jag avverkat än så länge: The Magicians Nephew och The Lion, the Witch and the Wardrobe.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Kul att du gillar Storytel! Om du gillar Twilightserien och Narnia så kan vi rekommendera serien om Lyra av Philip Pullman, första boken heter guldkompassen.
    /Maria på Storytel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria, då ska jag leta upp dem efter Narnia :)

      Radera